CHARITNÍ HOSPICOVÁ PORADNA
Charvátská 785/8, 700 30 Ostrava-Výškovice (budova Hospice sv. Lukáše)
Telefon: | 731 534 002, 599 508 533 |
E-mail: | hospicova.poradna(at)ostrava.charita.cz |
Vedoucí: | Mgr. Bc. Alexandra Čubová |
Počet zaměstnanců: | 2,40 (přepočet k 31. 12. 2020) |
Počet uživatelů v r. 2020: | 866 (898 kontaktů, 1255 intervencí) |
Datum založení střediska: | 8. 10. 2007 |
Konzultační hodiny - neobjednaní klienti: | konzultace v ambulaci |
Po: 8.00 – 10.00 Út: 8.00 – 10.00 St: Čt: 8.00 – 10.00 Pá: 8.00 – 10.00 |
13.00 - 15.00 13.00 – 15.00 13.00 - 17.00 13.00 – 14.00 |
Konzultační hodiny - objednaní klienti: |
konzultace v ambulaci nebo v domácnosti |
Po: 10.00 – 12.00 Út: 10.00 – 12.00 St: 8.00 – 16.00 Čt: 10.00 – 12.00 Pá: 10.00 – 12.00 |
15.00 - 17.00 15.00 – 16.00 |
V pátek 17. 9. 2021 bude z provozních důvodů Charitní hospicová poradna uzavřena. Děkujeme za pochopení.
Katalog kompenzačních pomůcek
Ceník při zapůjčení kompenzačních pomůcek
Nabídka zapůjčení figurín pro základní školy
Informace pro uživatele odborného sociálního poradenství o zpracování osobních údajů
Jak pečovat o nemocného v domácím prostředí - aktuální termíny semináře
Projekt „Metodickou podporou ke kvalitě“ financován z prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost.
Registrační č. projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/19_098/0015163
Období realizace projektu: 1. 7. 2020 - 30. 6. 2022
Prioritní osa: 2 Sociální začleňování a boj s chudobou
Investiční priorita: 2.2 Zlepšování přístupu ke službám
Název programu: Operační program Zaměstnanost
Hlavní cíl projektu: Cílem projektu je zvýšit kvalitu sociálních služeb poskytovaných Diecézní charitou ostravsko-opavskou a 14 oblastními charitami, zlepšit a zefektivnit procesy probíhající ve službách a nabídnout podporu osobám pečujícím o své blízké a usnadnit jim tak zvládání každodenní péče.
Jednotlivých cílů bude dosaženo prostřednictvím zajištění metodické a supervizní podpory pracovníků, cvičných auditů kvality, odborných pracovních skupin - kolegií a setkání pro pečující. Celkem bude podpořeno 54 služeb.
VEŘEJNÝ ZÁVAZEK
POSLÁNÍ
Posláním Charitní hospicové poradny je poskytovat základní a odborné sociální poradenství, doprovázení, psychologickou a duchovní pomoc, poradenství v oblasti zdravotnické péče a zdravotního stavu, případně vzdělávání a to uživatelům, kteří jsou těžce nemocní či v terminálním stádiu svého života, uživatelům, kteří pečují o těžce nemocnou či umírající blízkou osobu nebo pro uživatele, kterým blízká osoba zemřela. Služby poskytujeme také dalším zájemcům z řad veřejnosti a těm, kteří mají zájem působit jako dobrovolníci u těžce nemocných nebo umírajících.
Smyslem poskytovaných služeb je prevence vzniku krize z úmrtí blízkého člověka, umožnění bezpečného truchlení, doprovázení blízkých osob pečujících o umírajícího a také doprovázení umírajícího, pomoc při zajištění lidské důstojnosti v posledních chvílích života.
Uživatelé mohou získat odbornou podporu a pomoc v obtížné životní situaci či v terminálním stádiu svého života.
CÍL
Cílem Charitní hospicové poradny je poskytnout všem uživatelům potřebné informace, podporu a pomoc (mimo léčby), které umožní uživateli zvládnout obtížnou situaci, ve které se nachází, vlastními silami nebo za pomoci intervence a terapie.
Cílem je, aby uživatelé využívali nejen základní informace, ale také odborné konzultace s pracovníky poradny (sociálním pracovníkem, psychologem, lékařem, duchovním), terapie, využívání kompenzačních pomůcek a vzdělávání.
CÍLOVÁ SKUPINA
Uživatelé služeb poskytovaných Charitní hospicovou poradnou jsou těžce nemocní uživatelé či uživatelé v terminálním stádiu, uživatelé, kteří pečují o těžce nemocnou, umírající blízkou osobu, uživatele, kterým blízká osoba zemřela. Dalšími kritérii jsou:
- věk od 16 let
- osoby v krizi – spojené s vlastní nemocí nebo nemocí blízké osoby, či spojené se ztrátou blízké osoby
- osoby se zdravotním postižením
- osoby s chronickým onemocněním
- senioři
- osoby se zájmem o doprovázení umírajících a pozůstalých
ZÁSADY SLUŽBY
- INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP K UŽIVATELI A SVOBODNÉ ROZHODOVÁNÍ
Poskytované služby Charitní hospicovou poradnou vychází z individuálně vyslovených potřeb uživatele a umožňují uživatelům uplatňovat vlastní vůli a vyjádřit vlastní přání ve vztahu ke způsobu a procesu poskytování odborného poradenství. Respektujeme uživatele a jeho právo samostatně rozhodnout ve všech fázích poradenského procesu o ukončení či přerušení konzultace a dalšího setkávání.
- ANONYMITA
V rámci poskytovaných poradenských služeb Charitní hospicovou poradnou respektujeme právo a přání uživatele nesdělovat osobní údaje.
- SAMOSTATNOST
V rámci poradenství podporujeme uživatele k využívání svého potenciálu a svého nejbližšího okolí v řešení obtížných situacích, ve kterých se může nacházet. Podporujeme uživatele v přebírání odpovědnosti za své rozhodnutí. Mobilizujeme uživatele ve využívání jeho opěrné sociální sítě (social network).
- PARTNERSTVÍ
Ke každému uživateli přistupujeme jako k partnerovi, vztah mezi pracovníkem a uživatelem je partnerský, a to především z důvodu toho, že uživatel je svébytná osobnost. Pokud daná krizová situace vyžaduje jiný přístup (např. direktivní) je využit pouze po dobu nezbytně nutnou pro překonání dané situace.
- HOLISTICKÉ ZAMĚŘENÍ
Poskytování služby se zaměřuje na uživatele jako na celek. Respektujeme uživatelovy bio-psycho-sociální a spirituální potřeby. Služby, které zabezpečujeme, jsou poskytovány odbornými pracovníky (sociální pracovník, psycholog, lékař, duchovní, pastorační asistent).
- PRINCIP KŘESŤANSKÝCH ZÁSAD
Na základě křesťanských zásad nést víru v dobro života a člověka do situací charakterizovaných nepříznivou sociální situací např. ztrátou smyslu života, utrpením nebo životními tragédiemi; nést naději i do beznadějných situací, tzn. nabízet životní perspektivu, která má širší rozpětí než čistě lidská naděje; v tíživé situaci přijímat trpícího s laskavostí, i když on sám se už nedokáže přijmout a všichni ostatní jej už odepsali.
OBLASTI PORADENSKÝCH SLUŽEB
Charitní hospicová poradna poskytuje poradenství v těchto oblastech:
- sociální systémy - sociální služby a sociálního zabezpečení
- psychologie - akutní krizová intervence, terapeutické činnosti poskytované odbornými pracovníky
- vzdělávání - v oblasti péče o těžce nemocné nebo umírající blízké osoby. Vzdělávání probíhá v rámci pravidelného bezplatného Kurzu péče o nemocného v domácím prostředí a v rámci Dobrovolnického hospicového centra
- návazné služby - a nabízíme zprostředkovávání kontaktu uživatele s těmito službami
- psychosociální služby - poskytování pomoci, terapie (psychologická, sociální a duchovní pomoc) a provázení uživatelů, kteří se ocitli v tíživé (obtížné) životní situaci v souvislosti s těžkým onemocněním a umíráním blízké osoby či své ve zdravotnickém zařízení, léčebně dlouhodobě nemocných, hospicovém zařízení nebo domácí péči apod. Součástí této oblasti je také poradenství v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich půjčování
- zdravotnictví - poskytování odborných informací a návodů uživatelům, kteří potřebují získat bližší informace o onemocnění jejich blízké osoby nebo svém, progresi, péči o nemocného nebo umírajícího z pohledu lékaře i sestry, kteří mají odborné zkušenosti s pacienty v terminálním stádiu života.
- zdravotní poradenství - poskytování informací, doporučení a návodů v oblasti daného onemocnění, a to při zachovávání respektu a pokynů ošetřujícího lékaře.
V návaznosti na výše uvedených oblastí poradenství poskytujeme sociální služby pro pozůstalé, jejich provázení v truchlení, poskytování intervence v oblasti problémů s vyrovnáváním se se smrtí blízkého člověka a psychologické a duchovní pomoci.
Charitní hospicová poradna zajišťuje Půjčovnu kompenzačních pomůcek, kde je možné půjčit: mechanický vozík, chodítka, sprchovací vozík, sedák do vany, toaletní židle, sedák do vany, polohovací postel, odsávačka, nadstavba na WC, Bio lampa, antidekubitní matrace a další pomůcky.
Příběh:
Paní Jana kontaktovala poradnu z důvodu řešení péče o nevyléčitelně nemocnou maminku, v té době hospitalizovanou v LDN bez možnosti návštěv z důvodu proticovidových opatření. Klientce jsme předali
informace o lůžkovém hospici, o podmínkách pro přijetí. Během uplakaného hovoru se ukázalo, jak těžká je pro obě komunikace na dálku, kdy nenacházejí vhodná témata k rozhovorům a zároveň nemají vhodné podmínky pro sdílení. Další obava plynula ze strachu, že se s maminkou již za jejího života nesetká. Po dobu čtrnácti dní, kdy se vyřizovala žádost pro přijetí na hospic, jsme paní Janě byli dále oporou také v hledání témat pro společné rozhovory, dokonce byly dny, kdy spolu poslouchaly hudbu nebo sledovaly televizi. Následně toto mohly prožívat
v hospici, kde dcera maminku pravidelně navštěvovala a doprovázela. Žila s ní závěr života…
Projekt je realizován s finanční podporou statutárního města Ostravy a Moravskoslezského kraje.